actueel

 

 

Nieuwsbericht


Nieuwsbrief Oktober 2020

Geplaatst op 01-10-2020  -  Categorie: Algemeen  -  Auteur: Redactie  -  Bron: bestuur

Beste leden,

Hierbij de  nieuwsbrief van onze watersportvereniging van oktober over diverse zaken, zoals de hellingdagen, trailerplaatsen en stukje van de technische en clubhuis commissie, het jaarlijkse reisverslag van Cees Zwinkels en zijn vrouw en nog meer wat het lezen waard is

Hellingdagen 2020:

Einde winterstalling

 

Binnenkort staan de hellingdagen weer voor de deur voor de boten die deze winter de kant op gaan. De eerste hellingdag is 10 oktober waarna 17, 24 en 31 oktober en 7 november zullen volgen.

 

Dit houd in dat u deze dagen vanaf 7.30 uur niet meer het haven terrein op kan, ook niet met de met de auto, graag dan de auto a.u.b. NIET parkeren voor het hek, dit moet absoluut vrij blijven uit veiligheids overwegingen, uw kunt u auto parkeren tegenover de haven ingang, daar is een grote gratis parkeerplaats voor +/- 200 auto's, of u parkeert uw auto aan de overkant van het kanaal in Voorschoten bij de ijsbaan / padvinders.

Het hek zal na de laatste helling en als alles opgeruimd is weer open gaan, en dat is meestal rond de klok van 15,00 / 15,30 uur

Wilt u er a.u.b. voor zorgen dat uw auto de avond voor de hellingdagen van de parkeerplaats is, anders moeten wij uw auto met de heftruck verplaatsen.

Het haventerrein zal dan ook deze dagen afgesloten zijn voor een ieder lid, en alleen toegankelijk zijn voor de mensen die zijn opgeroepen voor de helling, die kunnen naar binnen bij het kleine hekje aan de Voorschten kant. Dus kan er van de vrijdag op de zaterdagen in deze weekenden niet geslapen worden op de boot. Dank voor uw begrip.

Dus klussen aan en op de boot zijn tijdens de hellingdagen verboden, na de laatste helling, en dat zal +/- 16.00 uur kan er weer volop geklust worden

De hellingploeg is herkenbaar aan de oranje reflecterende veiligheid- vestjes.

Hopende u voldoende geïnformeerd te hebben betreffende de regels tijdens de helling dagen,

 Bij vragen betreffende de helling dagen kunt u altijd terecht bij Chef de Mission, Rien den Hoed, mailto:helling@wvleidschendam.nl

 

Clubhuis:

03072012007

Beste leden,

Helaas kampen we nog steeds met Corona en nemen op dit moment de besmettingen toe. Hierdoor zijn er weer meerdere eisen van toepassing geworden en wordt er weer meer en strenger gecontroleerd. Dit heeft voor het clubhuis helaas ook gevolgen en is het nog steeds moeilijk om deze open te stellen.

Uiteraard blijven we de regelgeving en mogelijkheden onderzoeken om weer open te gaan. Indien we weer opengaan doen we dit natuurlijk op een zo veilig mogelijke manier voor de vrijwilligers als voor de bezoekers van het clubhuis.

Doordat er met maatregelen een tekort aan vrijwilligers ontstaat, er zal met 2 vrijwilligers gestaan moeten worden, de oproep om je aan te melden als vrijwilliger. We zoeken vrijwilligers voor door de weeks en het weekend. Aanmelden kan op het volgende e-mailadres clubhuis@wvleidschendam.nl

Doordat de havenmeesters zich hebben aangemeld om de douche en het toilet van de passanten schoon te maken is deze opengesteld voor iedereen. Graag deze ruimte zo schoon mogelijk houden en er mag maximaal 1 persoon in de ruimte aanwezig zijn. Gelieve hier rekening mee te houden.

Groet,

Pieter Bergwerff

 

Trailerplaatsen:

20200627-095543

De mensen die een  trailerplaat plaats hebben, hebben als het goed is een schrijven gehad van havenbeheer maar toch nog even voor de duidelijkheid, uw trailer moet uiterlijk zondag 4 oktober van de plaatsen af zijn, behalve voor de mensen die een winterstalling hebben aangevraagd, anders moeten wij voor de 1e hellingdag uw trailer verzetten met de heftruck, en dat doen wij liever niet om schade te voorkomen, dus AUB, trailer uiterlijk 4 oktober van het terrein af.

 

Zelfwerkzaamheid: 

De nieuwe lijsten voor de zelfwerkzaamheid zijn weer online beschikbaar, ook hangen ze in het informatie bord bij de trap naar het terras / havenkantoor, u krijgt natuurlijk ook een mail als het uw beurt is, kom aub, want er is werk zat te doen in de haven, en een ieder moet toch zijn of haar zelfwerkzaamheid beurt doen, bij het niet komen worden er sancties uitgeschreven.

 

Technische Commissie:

Beste Leden,

De technisch dienst is al volop bezig met de voorbereidingen voor de winter.

De boottrailer paaltjes zijn verwijderd en opgeborgen.

Op de A steiger zijn wij begonnen met het verwijderen van de gevaarlijke zijsteigers, waar alle betreffende leden bericht van gehad hebben.

Ook worden voorbereidingen getroffen voor het winterklaar maken van de waterslangen en daarna het leegblazen van de leidingen.

Tevens wordt de vlaggenmast verwijderd voor het helling gebeuren.

Er is veel tijd besteed aan het inventariseren van de doorgerotte palen van de 800 palen in onze haven zijn er 60 aan vervanging toe, op twee steigers gaan we een test doen met drijvende pontons om een gevaarlijke situatie te voorkomen.

We zijn op zoek naar één of meerdere leden die verstand hebben van havenbouw om mee te praten hoe we de palen kunnen vervangen.

We hebben veel calamiteiten opgelost aan het grote hek,  verlichting en steigers.

Het is ook belangrijk dat de leden weten, dat de gemiddelde leeftijd 70 + is van de technische dienst, voor sommigen is het zwaar werk.

Meestal zijn we er op maandag { andere dagen zijn ook mogelijk} vanaf  9 uur tot  4 uur tussen de middag wordt er voorlopig {wegens de corona}  soep en tosti’s gegeten in de bibliotheek  en of bestuurskamer, aangeboden door de vereniging en klaar gemaakt door iemand van de kantinedienst, na 4uur wordt er in de werkplaats nog een drankje gedronken en het werk besproken  voor de volgende week.

Het zou heel fijn zijn als er in de toekomst ook wat jongere vrijwilligers zich melden voor alle voorkomend werkzaamheden van de Technische dienst.

Met vriendelijke groet.   Wil de Ru   voorzitter technische commissie.

 

Vakantie periode:

De vakantieperiodes zijn helaas ook weer voorbij, ook het bestuur is weer terug om al uw vragen te beantwoorden alhoewel een paar bestuurleden heel druk zijn geweest tijdens hun vakantie, onze dank daarvoor.

 

Honden aan de lijn:

Het kan niet vaak genoeg gezegd worden: honden zijn op onze haven natuurlijk welkom, maar houd ze a.u.b. aan de lijn. Het gebeurt nog te vaak dat de honden loslopen. Wij als bestuur worden hierop aangesproken. Als de hond zijn grote behoefte doet, ruimt u dit dan op, want hier en daar komen wij af en toe nog wat tegen. Wij zullen hier in de toekomst harder tegen optreden.

 

Activiteiten en Evenementen: 

De activiteiten en evenementen die gepland stonden, zoals de mederwerkersavond, komen te vervallen, deze avond zal volgend jaar als, ja als het weer kan, grootser aangepakt worden, want de medewerkers / vrijwilligers hebben in deze moeilijke tijden toch hun steentje bijgedragen om de haven draaiende te houden, onze dank daarvoor. De sinterklaasviering, kerstbingo en nieuwjaarsreceptie, we weten niet wat de toekomst gaat brengen, we houden u op de hoogte.

 

Reisverslag van Cees & Carla Zwinkels:

 

Varen in tijden van Corona

 Het Coronavirus zorgde er in eerste instantie voor dat we onze Dame Blanche in de haven lieten wachten op betere tijden. Wel een beetje zonde van dat prachtige voorjaar …. Direct na Pinksteren gingen we een paar dagen naar de Rottemeren, wetend dat we onderweg nergens voor passantenvoorzieningen afhankelijk zouden zijn. De eerste terrasjes gingen net open. Een grotere reis planden we pas na 1 juli, in de verwachting dat dan voldoende voorzieningen beschikbaar zouden zijn. Dit bleek een goede keuze. De onderlinge verschillen per (potentiële) aanlegplaats waren wel groot.

p1140883

Bijzonder transport op de Zaan.

Op 9 juli voeren we naar Haarlem waar aan het Donkere Spaarne een prima ligplaats beschikbaar was. Vanwege wind en regen zijn we er zelfs wat langer gebleven dan de bedoeling was. Haarlem is zo’n gemeente die wel havenmeesters heeft maar de afhandeling qua betalingen en informatie heeft uitbesteed aan Aan-Uit.net. Dit levert nog steeds wel ongemak op omdat de app die je hiervoor moet gebruiken niet uitblinkt in helderheid en gebruiksgemak (bijvoorbeeld: hoe weet je op welke locatie je hebt aangelegd?). Via Spaarndam en het Noordzeekanaal voeren we de Zaan op waar de “Grote Sluis”, die vanwege zijn leeftijd veel kleiner is dan die voor de beroepsvaart ernaast, was gestremd wegens spuien. Rode lichten in driehoeksformatie geven dit duidelijk aan. Onduidelijk is dan weer dat niemand je kan vertellen hoelang de stremming duurt. Na een paar uur oponthoud mochten we verder. Direct na de sluis kregen we een tegenligger van het formaat dat je zou verwachten op het Noordzeekanaal: een indrukwekkend transport van vijf immens grote vaten op twee dekschuiten. Minstens vijftien meter hoog! Je knippert even met de ogen, maakt een paar foto’s en vaart rustig verder.

 

Douchen in de open lucht

p1140935

Douchen in de buitenlucht – Hargervaart.

We hadden de Zaandamse Zeilvereniging benaderd voor overnachten, maar konden daar niet terecht. Men was er niet klaar voor het ontvangen van passanten. Dan maar op een vrije ligplaats bij Koog aan de Zaan. Ook een mooie plek met fraai uitzicht. Het Horntje bij Akersloot was onze volgende bestemming. Daar wordt naast de jachthaven ook een camping en een eetcafé gerund en dan merk je snel: zij snappen wel hoe ze het moeten inrichten in tijden van Corona. Toch vonden we niet veel later een locatie waar ook de exploiterende vereniging het prima voor elkaar had. Dit was aan de Hargervaart nabij Schoorl. Vrijwilligers van de vereniging hadden de bestaande sanitaire voorzieningen afgesloten, de leidingen provisorisch verlegd naar buiten en in de open lucht douchecabines neergezet. Zelfs de muntautomaat was naar de tijdelijke douchegelegenheid verplaatst. Het voldeed uitstekend.

p1140927

Stolperophaalbrug nabij Schagen.

Het was vrij rustig in het Noord-Hollandse en daardoor plezierig varen naar Kolhorn, Schagen en Purmerend om weer even te eindigen bij de Sixhaven in Amsterdam. Daar was het iets minder hectisch dan andere jaren, maar evengoed met het dagelijkse ritueel van dubbel ‘geparkeerde’ boten en moeilijk uitvaren de volgende morgen. In de Sixhaven moesten we bij een vorig bezoek een passantenpas ‘aanschaffen’ (de pas was gratis, maar je moest er bij de betaalautomaat geld op zetten voor douchen en de wasmachine). Dit systeem is weer afgeschaft. In toenemende mate gaan havens naar het hanteren van ‘all-in-prijzen’ met ‘gratis’ douches. Gemakkelijker wordt het er voor de passant niet altijd op omdat allerlei varianten van aanmelding/betaling bij uiteenlopende havens nog blijven bestaan. Om in de Sixhaven de wasmachine te kunnen gebruiken moet je nu eerst een app van Miele downloaden, daar 20 euro naartoe boeken om de kosten te kunnen betalen en op de telefoon kan je dan kiezen welk wasprogramma gebruikt wordt. Handig? Nou nee. We hebben de was later maar ergens anders gedaan.

img-0291

Sixhaven Amsterdam bij avond.

Stroom op – stroom af

Bij vertrek uit Amsterdam was het vrij rustig weer. We gingen over het IJmeer naar Muiden om daarna de Vecht af te varen. Blijft een prachtig stukje Nederland. Daarna dwars door Utrecht – ook altijd iets feestelijks – en na het oversteken van de Lek, na die ingewikkelde dubbele sluis bij Vreeswijk, richting Meerkerk en Leerdam aan de Linge. Mooi om daar te varen maar zeker ook om te fietsen. Een dagtochtje naar Geldermalsen brengt je onder meer bij het fort Asperen, Acquoy (het plaatsje met de meest profijtelijke scrabble-naam) en het landgoed Mariënwaerdt.

Na Leerdam namen we het Merwedekanaal in tegengestelde richting om bij Vreeswijk rechtsaf de Lek op te gaan. Slingerend langs de vele strekdammen is het heerlijk varen, met niet al te veel tegenstroom. Na het scheepvaartkruispunt met het Amsterdam-Rijnkanaal vonden we in Wijk bij Duurstede een prima plek bij WSV Rijn en Lek. De volgende dag ploeterde het bootje voort over de Nederrijn tot voorbij Arnhem om vanaf de IJsselkop met de stroom mee naar Doesburg af te zakken. In de gemeentehaven aan de IJssel vonden we een geschikte aanlegplaats voor één nacht. Aan de haven was goed te zien dat de waterstand erg laag was, maar zelf de andere boten, die gemiddeld drie tot vier keer groter zijn dan ons notendopje, wisten toch tot achter in de haven te komen. In Doesburg wordt de passantenpas nog gebruikt, zowel voor toegang tot het terrein als voor sanitair en het betalen van de elektriciteit. Er zijn behulpzame havenmeesters die de passanten zo nodig even op weg helpen.

We waren naar Doesburg gekomen om de Oude IJssel op te kunnen gaan. Dit stukje Nederland hadden we met onze bootreisjes nog eerder niet bezocht. Aangekomen bij de sluis moesten we eerst wat geduld oefenen: de sluis wordt maar een keer of 4-5 per dag ‘gedraaid’. Om 10.00 uur waren we aan de beurt. De vaarweg richting Doetinchem is mooi en rustig. Maar mogelijkheden om aan te leggen zijn nogal beperkt. Intussen had een hittegolf het land in bezit genomen. Een plekje in de volle zon was dus allerminst aantrekkelijk. In de haven van WSV De Ank vonden we – zover mogelijk achteraan – bij een rij oude bomen een plek die vanaf twee uur ’s-middags in de schaduw lag. Vanwege de hitte hebben we ervan af gezien na Doetinchem nog verder te varen. De Oude IJssel is bevaarbaar tot Ulft, maar de kaart maakt al duidelijk dat hier een beperkt aanbod aan ligplaatsen met enige verkoeling zou zijn. En sinds Leerdam hadden we een viervoetige verstekeling aan boord die ook signalen van oververhitting begon af te geven. Kortom: iets eerder dan oorspronkelijk gepland keerden we de steven in de richting van de Vlietopper.

p1150120

Gelderse IJssel richting Doesburg.

Schone brandstof prijzig

Na Doetinchem deden we eerst Giesbeek aan. Een grote haven (met zeer aangenaam eetcafé) waar we wilden tanken. Bij de pomp zat een sticker van Shell GTL, dat is een schone dieselbrandstof, synthetisch vervaardig uit aardgas. Vanuit milieuoogpunt een duidelijk pré om te gebruiken. Financieel is het wat minder aantrekkelijk. De prijs per liter was 1,56 euro. Zo duur was het eerder niet geweest (in Kolhorn 1,32 en in Muiden 1,46 euro). Bij een ‘witte pomp’ in Doetinchem werd de diesel een dag eerder aangeboden voor 1,099 euro de liter .…

Tot het punt naar de IJsselkop moest het Mitsubishi-motortje er hard aan werken. De nettopsnelheid bedroeg vijf tot zes kilometer per uur (bij 2.000 toeren). Het kostte twee uur om die hindernis te nemen. Dat is op zich al niet leuk varen met zo’n licht bootje. Het wordt nog wat minder leuk wanneer regelmatig snelle boten passeren die een enorme golfslag teweegbrengen. En daarvan waren er nogal wat. Reden om af en toe op te merken: wij horen hier niet, zeker niet in het hoogseizoen. Verderop richting huis was het ook drukker dan gebruikelijk, met tal van snelle boten en veel waterscooters en jetski’s die als horzels om je heen cirkelen. We vonden nog een goede overnachtingsplek bij VADA in Wageningen. Fijn terras met uitzicht over de rivier, maar toevallig ook het startpunt voor talloze dagjesmensen met speedboten en jetski’s. Het gegons en gejank ging door tot zonsondergang.  Zoiets geeft aanleiding tot de gedachte dat hier meer aan ‘ongediertebestrijding’ gedaan zou moeten worden.

Na een tussenstop in Culemborg (mooie schaduwplek voor passanten!) zijn we via de vertrouwde route over de Hollandse IJssel naar huis gegaan. Vijf weken weg geweest; weer een memorabele reis gehad.

 

Was het nu veel anders dan voorgaande jaren? Voor ons viel het erg mee. We zitten in de leeftijdsgroep die als risicocategorie wordt aangeduid en proberen daarom zelf verstandig te handelen en afstand te bewaren. Maar we weten ook dat dit niet altijd lukt als je van huis gaat. Alleen al het betreden van sanitaire ruimten (waar de bacterie zich goed kan handhaven) houdt een risico in. De jachthavens en gemeenten doen naar eigen inzicht het nodige om risico’s te beperken – de één overigens beduidend meer dan de ander. Qua bewaking van de ‘Coronaveiligheid’ maakte menigeen zich er ook vrij gemakkelijk van af: het was aan de bezoekers om hygiëne en veiligheid in de gaten te houden.

Carla & Cees Zwinkels

 

Vakantieverhalen:

Bent u ook met vakantie geweest en heeft u iets leuks of bijzonders meegemaakt wat u wilt delen met de leden? Stuur dan uw verhaal naar redactie@wvleidschendam.nl.  evt. met foto's dan zullen wij kijken of we het op de site kunnen zetten. 

Vrijwilligers:

Onze haven zit nog te springen om vrijwilligers. Dus heeft u wat tijd over, geeft u zich dan op bij onderstaande commissies:

 

clubhuis@wvleidschendam.nl >> voor bar medewerker, contactpersoon Pieter Bergwerff

 

haven@wvleidschendam.nl  >> voor havenmeester, contactpersoon Cees Rutgers

 

zelfwerkzaamheid@wvleidschendam.nl >> voor begeleider zelfwerkzaamheid, contact persoon Rien den Hoed

 

Het Bestuur.


Bezoekadres

Watersportvereniging Leidschendam e.o. 

Rietpolderweg 12

2266 BM Leidschendam

Nederland

Locatie